Instrukcja użytkowania PŁYTEK CERAMICZNYCH i GRESU

24 kwietnia 2023

Instrukcja użytkowania PŁYTEK CERAMICZNYCH i GRESU

W celu uproszczenia i ujednolicenia ewentualnych procesów reklamacyjnych przeprowadzanych w naszej Firmie, zwracamy się do Państwa z uprzejmą prośbą o zapoznanie oraz dostosowywanie się do informacji i zaleceń zawartych w niniejszej instrukcji.

Wszelkie niezgodności w dostawie pod kątem ilości lub ewentualnych uszkodzeń należy zgłosić sprzedawcy w terminie do trzech dni od daty dostarczenia płytek przez F.H BOZ S.A. Jeżeli niezgodności nie stwierdzono można przystąpić do montażu.

  1. Przed zamontowaniem płytek proszę przeglądnąć całą zakupioną partię i zwrócić uwagę na ich jakość, odcień oraz kaliber jednocześnie oceniając je pod kątem ilościowym oraz jakościowym. W tym celu, w pomieszczeniu w którym mają zostać przyklejone płytki, jeszcze przed ich trwałym montażem, prosimy o ich rozłożenie tak, aby inwestor (lub osoba przez niego wskazana), mógł ocenić przydatność zakupionego materiału pod względem koloru, tonacji, kalibracji i innych właściwości. Taki sposób postępowania daje możliwość zaakceptowania materiału do ułożenia na kleju i wychwycenia ewentualnych problemów i wad produktów. Po ułożeniu płytek reklamacje odnoszące się do tych pozycji nie będą uwzględniane.
  2. Płytki przyklejone nie podlegają zwrotowi ani wymianie. Przez ich ułożenie (zamontowanie) KLIENT AKCEPTUJE ICH PEŁNĄ WARTOŚĆ. Reklamacje z tego tytułu nie będą rozpatrywane.

III. PŁYTKI W GATUNKACH II, III oraz poza jakością (PJ) z uwagi na ich cechy tj. możliwość występowania przebarwień, różnic kolorystycznych, błędnych wymiarów oraz mechanicznych uszkodzeń krawędzi lub powierzchni nie podlegają reklamacji lub wymianie.

  1. REKLAMACJE dotyczące uszkodzeń pytek powstałych w transporcie, powinny być zgłaszane do 3 dni od dnia dostawy. W przypadku niedotrzymanie wskazanego terminu uznaje się, że płytki zostały dostarczone w sposób nie budzący zastrzeżeń, a F.H. BOZ S.A. nie może brać odpowiedzialności za dalszy sposób przechowywania i ewentualnego transportowania sprzedanego towaru.
  2. Produkty, których cechą charakterystyczną jest zróżnicowanie tonacyjne (tak zwana deztonifikacja) w ramach jednego koloru należy układać używając płytki naprzemiennie z wielu opakowań. Daje to możliwość uzyskania właściwego i estetycznego wyglądu całej powierzchni. Produkty tego rodzaju NIE POWINNY BYĆ segregowane i układane według tonacji. Reklamacje dotyczące odcieni i tonacji płytek, których cechą jest zróżnicowanie tonacyjne, w szczególności po ich ułożeniu, nie będą uwzględniane.
  3. W przypadku łączenia dwóch rodzajów płytek z tej samej serii, o tym samym rozmiarze nominalnym, we wzór tak zwanej „szachownicy” na jednej powierzchni, proszę przed ich ułożeniem na kleju upewnić się czy płytki są z tej samej kalibracji. Po ułożeniu płytek reklamacje odnoszące się do tych pozycji nie będą uwzględniane.

VII. Płytek o tych samych rozmiarach nominalnych, pochodzących z różnych serii nie należy ze sobą łączyć. Po ułożeniu płytek reklamacje odnoszące się do tych pozycji nie będą uwzględniane.

VIII. Proces układania płytek oraz wszelkich czynności towarzyszących musi być wykonany zgodnie z podstawowymi zasadami sztuki budowlanej, czyli zgodny z przedmiotem warunków technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych wydawanych przez Instytut Techniki Budowlanej oraz zaleceniami zawartymi w poradnikach z dziedziny budownictwa i literatury fachowej.

W ZWIĄZKU Z POWYŻSZYM:

  1. W celu zapewnienia pełnej satysfakcji z użytkowania płytek ich układanie proszę powierzać tylko i wyłącznie podmiotom gwarantującym wykonanie usługi zgodnie ze sztuką budowlaną. F.H. BOZ S.A. nie ponosi odpowiedzialności za niewłaściwy montaż lub zastosowanie nieodpowiednich środków do montażu. W związku z powyższym reklamacje z tego tytułu nie będą uznawane.
  2. Do procesu układania płytek i procesów towarzyszących proszę stosować jedynie chemię budowlaną dopuszczoną do stosowania oraz posiadające świadectwa Instytutu Techniki Budowlanej, atesty i gwarancje wystawione przez producentów. Przed przyklejeniem płytek należy sprawdzić czy dany rodzaj okładziny ceramicznej może zostać przyklejony z użyciem tego produktu.

III. Należy pamiętać, iż tworzywa ceramiczne cechuje rozszerzalność liniowa wywołana penetracją wody do wnętrza płytek.

  1. Przed rozpoczęciem procesu przyklejania płytek należy odpowiednio przygotować podłoże, co oznacza, że musi być ono stabilne oraz wyrównane, oczyszczone z kurzu, brudu, wapna, tłuszczów oraz farb olejnych lub emulsyjnych. Źle przygotowane podłoże jest najczęstszą przyczyną odspajania płytek i powstawania pęknięć włoskowatych szkliwa.
  2. Klej, przygotowany zgodnie z instrukcją przedstawioną przez producenta na opakowaniu, należy rozprowadzić ząbkowaną packą na przygotowane wcześniej podłoże. Grubość kleju również powinna być zgodna z zaleceniem producenta.
  3. Na klej, rozłożony zgodnie z instrukcją zawartą w punkcie V należy przyłożyć płytkę, docisnąć ją a następnie lekko przesunąć po podłożu, co wywoła efekt „przyssania” płytki. Zawsze należy przyklejać płytki całą powierzchnią montażową. Absolutnie nie dopuszczalne jest wypełnianie spoin klejem lub pozostawiania pod powierzchnią płytki obszarów nie wypełnionych klejem.

VII. O wyborze rodzaju kleju decyduje typ płytek ceramicznych, powierzchnia, na której będą one układane i dalsze warunki eksploatacji. O sposobie kładzenia płytek decydują warunki eksploatacyjne (wnętrze i zewnątrz budynku) oraz format produktu. Dla każdego rodzaju płytek wytwarzany jest inny klej. Wybranie odpowiedniego kleju zwiększa pewność, że płytki z czasem nie odpadną.

VIII. Proces FUGOWANIA proszę rozpocząć dopiero po stwierdzeniu całkowitego zespojenia się płytek z podłożem.

  1. Przed rozpoczęciem procesu fugowania, a najlepiej nawet jeszcze przed ułożeniem płytek, konieczne jest wykonanie próby w celu stwierdzenia, czy fugę po jej wyschnięciu będzie można swobodnie usunąć z płytek. W tym celu należy, rozrobić niewielką ilość fugi z zachowaniem odpowiednich proporcji i nanieść na fragment płytki. Po całkowitym wyschnięciu fugi należy przystąpić do procesu usuwania, celem sprawdzenia czy na „próbnej” płytce, po jej usunięciu nie pozostaną zabrudzenia lub smugi. Jeżeli płytka jest podatna na przebarwienia powstałe po procesie fugowania problem ten można wyeliminować np. poprzez usuwanie nadmiaru fugi zaraz po jej nałożeniu (nie czekając aż wyschnie), zabezpieczanie płytek odpowiednimi środkami przeznaczonymi specjalnie do tego celu lub też zastosowanie ochrony mechanicznej polecającej na oklejaniu płytek w taki sposób, aby nie miały one kontaktu z fugą podczas wypełniania spoin. Jeżeli pomimo wykonania próby i wystąpienia zabarwienia na płytce próbnej, odbiorca finalny przeprowadzi proces fugowania, a następnie złoży z tego tytułu reklamację nie zostanie ona uznana.
  2. Fugowane spoiny powinny być odpowiednio głębokie oraz szerokie, czyste i lekko zwilżone wodą. Aby uzyskać właściwy efekt fugowania i optymalne warunki wiązania, proszę ściśle stosować się do instrukcji zawartej na opakowaniu fugi. Powierzchnię płytek należy oczyścić wilgotną gąbką. Następnie wprowadzić zaprawę głęboko w spoiny za pomocą gumowej szpachelki lub gładkiej packi. Nie fugować spoin przy narożach, podłodze, ościeżnicach drzwiowych i okiennych, wylotach rur.
  3. Wszystkie miejsca styku płytek z urządzeniami sanitarnymi, naroża, połączenia ścian z podłogą, ościeżami winny być uszczelnione specjalnymi fugami elastycznymi, np. silikonem. Aby nie zabrudzić płytek z obu stron nakleja się taśmę. Następnie wtryskuje się masę fugową.

XII. Nadmiar zaprawy klejowej i fugi należy delikatnie usunąć z powierzchni użytkowej płytki niezwłocznie po jej zamontowaniu uważając aby nie wymyć świeżych fug i nie zarysować powierzchni.

XIII. Zabrudzenia na płytkach szkliwionych i nieszkliwionych spowodowane różnego rodzaju zaprawami proszę usunąć odpowiednimi środkami dostępnymi na rynku, a następnie zmyć wodą. Zaleca się konserwację płytek nieszkliwionych odpowiednimi środkami, celem zabezpieczenia przed wchłanianiem wszelkiego rodzaju zabrudzeń.

XIV. Płytki GRESOWE POLEROWANE cechują się zwiększonym stopniem mikroporowatości, co w rezultacie skutkuje zwiększeniem podatności na zabrudzenia i rysowania powierzchni. Impregnacja powierzchni odpowiednim preparatem nie zapewnia 100% ochrony przed zabrudzeniami wynikającymi z użytkowania płytki. Decydując się na użytkowanie gresu polerowanego proszę przestrzegać restrykcyjnych zaleceń w zakresie jego konserwacji. Dodatkowo na deklarowane przez producenta cechy techniczne płytek gresowych istotny wpływ mają rodzaj, jakość i sposób przygotowania, dobór środków pomocniczych (np. środki do gruntowania lub zabezpieczenia przed przenikaniem wody).

  1. Do codziennej pielęgnacji (mycia i usuwania zabrudzeń) płytek GRESOWYCH POLEROWANYCH zaleca się używanie specjalnie do tego przeznaczanych detergentów. Każdorazowo po przeprowadzeniu tego typu konserwacji podłoga winna zostać starannie osuszona. W sytuacji rozlania na powierzchni płytek jakichkolwiek substancji plamiących, ze względu na typową dla wszystkich płytek polerowanych mikroporowatość powierzchni, należy niezwłocznie dokładnie zmyć powstałe zabrudzenie, albowiem w przeciwnym wypadku występuje ryzyko odbarwienia powierzchni.

Wady i problemy spowodowane działaniem NIEZGODNYM z niniejszą instrukcją oraz NIEZGODNYM ZE SZTUKĄ BUDOWLANĄ wyłączają odpowiedzialność F.H BOZ S.A.

W celu zgłoszenia reklamacji należy przygotować:

  • Zdjęcia, na których uwidocznione są wady.
  • Dowód zakupu.
  • Szczegółowy opis wad produktu.
  • Szczegółowy opis procesu montażu z uwzględnieniem produktów użytych do montażu.

F.H. BOZ S.A. nie będzie ponosiła odpowiedzialności, za uszkodzenia lub zniszczenia płytek wynikłe z innych przyczyn niż wady w nich tkwiące, a w szczególności:

  • wady mechaniczne nie stwierdzone przy odbiorze, a mogące wystąpić w wyniku nieprawidłowego transportu, przechowywania, montażu bądź użytkowania;
  • montaż niezgodny z wymaganiami sztuki budowlanej;
  • złe warunki składowania i magazynowania wyrobu, który powinien być przechowywany w pomieszczeniach krytych, suchych i przewiewnych;
  • wady powstałe na skutek nieprawidłowego zabezpieczenia wyrobu na czas robót budowlanych
  • wadliwe działanie wyrobu, na skutek uszkodzeń powstałych w wyniku przypadków losowych niezależnych od sprzedawcy i warunków eksploatacji (np. powódź, pożar itp.);
  • wady mechaniczne powstałe w trakcie użytkowania;
  • wady wynikające ze zużywania się płytek;
  • wyroby niepełnowartościowe i zakupione po obniżonej cenie.

Utrata praw wynikających z reklamacji zachodzi również w przypadku samowolnego dokonywania jakichkolwiek przeróbek lub naruszenia konstrukcji wyrobu.

Wszelkie uwagi i reklamacje należy zgłaszać w formie pisemnej w miejscu zakupu.

Dokonanie zakupu i przyjęcie towaru wraz z dowodem zakupu (fakturą, rachunkiem) przez kupującego jest jednoznaczne z zaakceptowaniem warunków instrukcji i umowy kupna sprzedaży.